Design Being
Consistent uitdragen van de bedrijfsboodschap

Design Being
Is jouw bedrijf er klaar voor? Doe de test

Je ontvangt de testresultaten per mail

  • Je weet dan hoe volwassen je organisatie of bedrijf is op het gebied van design leadership.
  • Je krijgt een kort advies over welke stap je kunt zetten om in een volgend stadium te belanden.

Wat heb je aan Design Being?

In de loop der tijd is flink onderzocht wat het effect is van Designmanagement: de optelsom van Design Thinking, Design Doing en Design Being. Wat blijkt? Ieder bedrijf dat designmanagement in haar DNA heeft opgenomen, presteert aanzienlijk beter dan zijn concurrenten. Het bewijs:

1.

Marktonderzoeksbureau Forrester publiceert elk jaar een overzicht van de tien bedrijven die het best en slechtst zijn in UX. Een ander adviesbureau koppelde er de beurskoersen aan en kwam uit op een achtjaars rendement van 107 procent voor bedrijven uit de top-10, tegen 28 procent voor de tien slechtst scorende bedrijven.

forrester-logo

2.

Interactiebureau Teehan+Lax vroeg zich in 2006 af of bedrijven die betere gebruikservaringen bieden het beter doen op de beurs, immers een indicator voor zakelijke prestaties. Ze stelden vier criteria op die volgens hen erop duiden dat een bedrijf vooroploopt in gebruikservaringen (user experience of UX):

  • zorgvuldig ontworpen producten en/of website;
  • een geschiedenis van innovatie;
  • trouwe gebruikers;
  • zaken met ze doen is een positieve ervaring.

Op basis van deze criteria selecteerden ze tien bedrijven (onder meer Google, Apple, Jetblue, Netflix en Nike) en staken in elk bedrijf 5.000 euro. In een jaar haalden ze met hun ‘UX fund’ een rendement van 39 procent, waarmee ze de grote beursindexen ruimschoots versloegen. Na een jaar stapten ze uit. Hadden ze dat niet gedaan dan hadden ze na 10 jaar een rendement gehad van 450 procent (Nasdaq noteerde 93 procent).

teehanlax-logo

3.

Het Britse Design Council publiceerde in 2004 een onderzoek (onder 1.500 bedrijven) waarin werd aangetoond dat bedrijven die meer in design investeren, relatief succesvoller de beurs en hogere winstmarges genereren. Het analyseerde de beurswaarde van een groot aantal bedrijven met ontwerpprijzen. Die boekten tussen 1993 en 2004 een positief resultaat van 260 procent terwijl dat voor de markt als geheel lag op 60 procent.

Designcouncil-logo

4.

De Engelse auteurs Cooper & Press (1995) onderzochten welke bijdrage design kan leveren aan strategische ondernemingsdoelen.

  • Het veiligstellen van een onderscheidende niche: Bang & Olufsen, Bugaboo.
  • Het overleven in een volwassen industrie met prijsconcurrentie: Apple doet dat in de computerindustrie, Renault in de auto-industrie en Alessi in keukenaccessoires.
  • Het wereldwijd concurreren: Dit is typerend voor multi-internationals zoals Canon, Samsung en General Motors.
  • Het verlenen van diensten in concurrerende markten: Rabobank.
Cooperpress-logo

Ook aanzienlijk beter presteren als bedrijf?
Doe de test!

Binnenkort is de test beschikbaar